تاریخ انتشار : سه شنبه 5 تیر 1403 - 23:16
کد خبر : 834

گزارش پایگاه خبری پیک خانواده:

نظریه زوجیت در طراحی هندسه روابط زنان و مردان چه می‌گوید؟

نظریه زوجیت در طراحی هندسه روابط زنان و مردان چه می‌گوید؟
برومند معتقد است: زوجیت از خانواده شروع می‌شود و به جامعه توسعه پیدا می‌کند. همانطور که خانواده به زن و مرد احتیاج دارد، جامعه هم برای حرکت به زنان و مردان به صورت توأمان احتیاج دارد و الا این حرکت ناقص است و کمال حاصل نمی‌شود.



طیبه مجردیان: این روزها که در محافل نخبگانی و دانشگاهی مسئله الگوی سوم و تعریف هویت زن در گفتمان انقلاب اسلامی به صورت جدی مطرح شده است؛ برخی از اندیشه‌ورزان در تعریف هویت زن بر جنسیت و جهان متمایز زنانه از مردانه تأکید بسیار دارند. این در حالی است که گروه دیگری از اندیشه‌ورزان معتقدند در تعریف هویت زن، انسانیت او در صدر می‌نشیند و جنسیت بعد از انسانیت و در مرحله دوم تفاوت‌هایی جزئی ایجاد می‌کند. بنابراین در اصل باید روی شباهت‌های زنان و مردان و مسئله انسانیت تأکید کنیم چون اشتراکات زنان و مردان بسیار بیشتر و اساسی‌تر از تفاوت‌های آن‌ها است. صاحبان این تفکر معتقد هستند تأکید بیش از اندازه بر جنسیت و نظام زوجیت که بر جنسیت متمایز زنانه و مردانه تأکید دارد خودش باعث ایجاد نوعی تبعیض علیه زنان می‌شود.

لازم به ذکر است در تبیین نظام روابط زنان و مردان از یکطرف با ایده فمنیسم مواجه هستیم که اگرچه اندیشه و آراء مختلف و متعارضی تحت این عنوان وجود دارد ولی آنچه به عنوان ایده اصلی فمنیسم در سطح دنیا و از طریق نهادهای بین‌المللی برجسته شده است، ایده فمنیسم لیبرال یعنی برابری کامل حقوق و تکالیف زنان و مردان و نقش یکسان هردو جنس در نظامات اجتماعی و خانوادگی است. این ایده ضمن داشتن مزایایی برای زنان، آسیب‌های غیرقابل انکاری بر پیکره خانواده وارد کرده است. از سوی دیگر پیروان ادیان الهی قائل به تفاوت تکوینی زن و مرد و امتداد این تفاوت در برخی سطوح خانوادگی و اجتماعی ضمن برابری هر دو جنس به لحاظ انسانی هستند. اما با توجه به اینکه در دانش فقه، قاعده‌ای به نام اشتراک داریم و اصل بر اشتراک حقوق و تکالیف زنان و مردان است مگر در مواردی که دلیل روشنی بر تفاوت وجود داشته باشد، هنوز بر سر دامنه اشتراکات و تفاوت‌های میان دو جنس و نظام روابط خانوادگی و اجتماعی آنها اختلافات متعددی وجود دارد.

اختلاف بر سر جنسیت و تفاوت‌های جنسیتی در امتداد اجتماعی آن یعنی طراحی جامعه مطلوب نمود پیدا می‌کند. تصویر مطلوب جامعه زوجیت‌محور تفاوت‌های اساسی با جامعه فراجنسیتی دارد. به عنوان مثال برخی از اندیشه ورزان، تفاوت نقش‌های زنانه و مردانه را تنها در محدوده خانواده می‌پذیرند و اجتماع را عرصه تساوی زنان و مردان می‌بینند و در مقابل گروهی معتقد هستند؛ مسئله زوجیت فقط محدود به خانواده نمی‌شود بلکه امتداد اجتماعی هم دارد یعنی زوجیت را فراتر از خانواده، قانون عام عالم آفرینش می‌دانند. بنابراین به نظر می‌رسد در فاهمه اندیشه‌ورزان، فهم متفاوتی از موضوع جنسیت و زوجیت وجود دارد.

ضمن اینکه جای خالی نگاه نظام‌مند و یکپارچه در تبیین نظام روابط زنان و مردان بر اساس مبانی دینی در علوم انسانی ما مشهود است. نکته جالب اینکه مقام معظم رهبری معتقد هستند نظریه زوجیت نقطه مقابل نظریه تضاد در دیالکتیک مارکسیستی و عامل حرکت جامعه بشری است. برخی متفکرین معتقد هستند این نظریه می‌تواند برای طراحی هندسه روابط زنان و مردان در جامعه هم مبنا قرار بگیرد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.